De lay-out van een website bestaat uit de volgorde van de visuele aspecten op een website. Deze visuele aspecten geven de gebruiker een eerste indruk van zowel de website maar nog belangrijker de organisatie die de website beheerd. Hierdoor is het enorm belangrijk dat organisaties aandacht geven, aan de volgorde van de visuele aspecten, van hun webdesign. Dit komt omdat ze anders veel potentiële leads mis kunnen lopen. Een georganiseerde website kan ervoor zorgen dat de focus van bezoekers op het juiste punt is gericht. Hierdoor worden ze gestuurd richting hetgeen dat het meest belangrijk is. Zo is het erg belangrijk dat een relevante call-to-action duidelijk zichtbaar is op de website. Ontdek hier hoe je een call-to-action zo goed mogelijk kunt gebruiken!
Bij het kiezen van de juiste lay-out is het belangrijk dat deze aansluit bij hetgeen dat je wilt bereiken. Zo zien webwinkels en portfolio websites er anders uit dan websites die alleen informatie verstrekken. Sommige bezoekers vinden het fijn als ze een traditionele website tegen komen omdat dit bekend voor hun voor komt. Echter, zijn er ook bezoekers die houden van een website die het verhaal van het desbetreffende merk versterkt. Wanneer je een website hebt die zeer innovatief is door middel van het kleurgebruik, wil je natuurlijk niet dat het een saai en ouderwets design heeft. Zo kan je zien bij de website van Tesla dat ze perfect inspelen op hun merk. De website ziet er ruimtelijk en rustig uit. Daarnaast is het webdesign zéér modern, dit draagt bij aan de manier waarop Tesla zich tentoon stelt in de wereld; innovatie en modernisering.
Het is belangrijk dat je weet wat jouw merk inhoudt. Is het een luxe merk of is de website voor een bibliotheek? Er zijn verschillende manieren om de perfecte lay-out neer te zetten voor verschillende doelgroepen.
Terug