Om mensen te ondersteunen, in het maken van stappen, kun je gebruik maken van een call to action. Dit wil zeggen dat je een korte en duidelijke instructie geeft aan de bezoeker. Hierdoor weet de bezoeker waar hij bepaalde dingen kan vinden en waar hij zich bijvoorbeeld kan registreren voor een nieuwsbrief. Daarnaast zijn deze buttons perfect om te gebruiken in webwinkels, voorbeelden hiervan zijn “in winkelwagen” en “betalen”.
Natuurlijk wil je niet dat jouw call-to-action overdreven aanwezig is binnen de website. Het is belangrijk dat een website er natuurlijk uit blijft zien, dit kun je waarborgen door het gebruik van originele teksten en afbeeldingen. Afbeeldingen laten jouw website er natuurlijker uitzien en ze versterken de inhoud van de tekst waarin ze staan. Ontdek hier de drie beste websites voor rechtenvrije afbeeldingen!
Een call to action is vaak gekoppeld aan een button die de bezoeker naar een andere pagina neemt. Er zijn verschillende aspecten die erg belangrijk zijn in het bepalen van de plaats van deze button. Zo zie je dat webshops vaak de “in winkelwagen” button rechtsboven hebben staan, net onder de prijs van het product. Daarnaast springt de kleur van de deze buttons er vaak uit. Dit zorgt ervoor dat de aandacht verschoven wordt naar de button. Als laatste is het tekstgebruik in de call-to-action erg belangrijk, hierdoor is het duidelijk welke actie je gaat ondernemen.
Je bent nu al op de hoogte van wat een call to action doet. Nu, gaan we jouw helpen met een paar voornbeelden! Wanneer je gebruik maakt van abonnementen die je verkoopt, kan je bijvoorbeeld gebruik maken van de “Meld je aan” button. Verkoop je producten? Dan kan je altijd gebruik maken van de “in winkelwagentje” button. Heb je deze knop alleen nodig zodat mensen zich ergens voor in kunnen schrijven? Gebruik dan een button die duidleijk maakt dat ze zich daarop moeten aanmelden.
Vroeger werd al veel gebruik gemaakt van bevelen, deze uitspraken gaven aan wat iemand wel of niet moest doen. Hierdoor is de mens zo ontwikkelt dat een bevel een soort gids is die ervoor zorgt dat mensen niet verdwalen. Dit is het geval bij jouw website. Maak gebruik van duidelijke CTA’s die ervoor zorgen dat jouw website duidelijk blijft.
Terug