Linkbuilding houdt in dat mensen kwalitatieve links plaatsen naar een externe of interne website. Wanneer een website beschikt over kwalitatieve backlinks zorgt dit voor een positieve werking op de SEO. Als dit goed wordt uitgevoerd, zorgt dit voor een hogere plaats op de zoekmachines. Maar wanneer is deze vorm van SEOnou eigenlijk succesvol? Linkbuilding is succesvol wanneer Google relevantie koppelt aan de links die op en naar jouw website verwijzen. Wanneer er meer kwalitatieve websites linken naar jouw website, betekent dit voor, bijvoorbeeld Google, dat jouw website relevanter is dan websites die dit niet hebben. Hierdoor is het belangrijk dat jouw links op deskundige websites verschijnen.
Om linkbuilding succesvol toe te passen, zijn er verschillende belangrijke punten waarop je moet letten. Om te beginnen, is het enorm belangrijk dat jouw links te vinden zijn op relevante websites. Zo is het bijvoorbeeld niet slim om een link van je online voetbalschoenen shop te plaatsen op een website gerelateerd aan basketballen. Wel kan je links plaatsen bij een website gerelateerd aan verschillende sporten waaronder voetbal. Naast relevantie, zijn ankerteksten enorm belangrijk. Ankerteksten fungeren als de titels van de externe en interne links. Deze kunnen bestaan uit complete zinnen, gedeeltelijke overeenkomst en volledige overeenkomst. Dit zijn de belangrijkste soorten ankertekst. Het is ook belangrijk dat jouw links zo veel mogelijk naar het hoofddomein verwijzen. Zoals eerder besproken, gaat kwaliteit boven kwantiteit. Het is belangrijk dat jouw links geplaatst zijn op autoritaire websites waardoor jouw link als relevanter gezien wordt.
Uiteindelijk zal je zien dat je verschillende links op verschillende websites hebt staan die naar jouw website verwijzen. Sommige zullen naar je hoofddomein verwijzen en andere naar specifiekere pagina’s waardoor het lijkt alsof je een spin bent die jouw webdomein langzaam maar zeker uitbreidt.