Pampergeneratie

John van der Weerd is secretaris van ‘De Lekkerste Wedstrijden’ en vakjurylid van ‘Cafetaria Top 100’. Hij ziet dat jongeren een heel ander beeld hebben van werken, vrije tijd en belonen. “De ‘pampergeneratie’, die nu instroomt, heeft vaak moeite zich aan te passen en zich aan de regels te houden. Ze hebben wel geleerd, maar nog nooit wat gedaan,” stelt Van der Weerd.  Daarom adviseert hij ondernemers te kijken naar wat jongeren wél kunnen. “Benader het probleem vooral positief. Je moet slim opereren; wie laat je wat doen? Automatisering hebben jongeren vaak goed in de vingers; ze draaien zonder moeite een moderne kassa. Het sociale aspect zit vaak ook wel goed. Kijk naar de kwaliteiten van het individu én biedt de juiste training.”

Advertenties leveren niets op

Ondernemer Camphuis van Plaza het Stationsplein in Deventer heeft personeel tekort. Hij is dringend opzoek naar oproepkrachten, maar krijgt ze niet gevonden. Wanneer iemand ziek is heeft Camphuis een groot probleem. “Dan staan we met z’n tweeën in de spits. Hier op het station hebben mensen altijd haast. Als ze niemand achter de kassa zien staan, lopen ze door. Daardoor mis ik omzet. Onze online bestellingen stijgen, maar we hebben te weinig tijd en mankracht om ze af te handelen.” Camphuis heeft geprobeerd om advertenties te plaatsen op Indeed en Facebook, maar ontvangt hierop geen reacties van nieuwe medewerkers. Ondanks Camphuis vlakbij een hogeschool zit, merkt hij daar weinig van. Veel jongeren zitten tot laat op school en kunnen niet werken in de spits. Daarnaast zijn ze gemakzuchtig als ze een nulurencontract hebben. Ze komen niet opdagen of sturen een whatsapp-bericht met ‘weet je wel hoe hard het waaide?’.

Jongeren opleiden

Van der Weerd vindt dat ondernemers een grotere rol moeten spelen bij het aantrekken van nieuwe aanwas. Per jaar worden slechts 900 jongeren opgeleid voor de fastservice. “Volg een cursus bij SVO tot leermeester. Bied leertrajecten aan en betaal die ook voor je medewerkers. Geef niet af op de leertrajecten, maar laat je stem horen. Hoe meer ondernemers dat doen, hoe beter de school naar de sector luistert,” zegt Van der Weerd. Volgens Frans van Rooij, directeur van vakvereniging ProFri, is personeelstekort niet een specifiek probleem voor de horeca. “Je ziet het in meer sectoren: werknemers vertrekken zodra ze iets beters kunnen krijgen. De horeca worstelt daarnaast nog steeds met een negatief imago van slechte werktijden en weinig salaris,” stelt Van Rooij. Van Rooij is medeoprichter van de nieuwe werkgeversorganisatie Nieuwe Horeca Nederland. De organisatie pleit voor een cao die beter aansluit bij de hedendaagse horeca- en fastservicebranche, maakt zich hard voor een beter imago van de horeca en wil een betere aansluiting met het beroepsonderwijs.

Investeren in scholing

Zorg dat je mensen goed opleidt. Vaak wordt wel uitgelegd hoe dingen in jouw bedrijf werken, maar niet wáárom het zo gaat. Als dat wel gebeurt, is de betrokkenheid groter.” Aldus Van Rooij over het belang van investeren in scholing. Wanneer medewerkers kunnen blijven groeien binnen het bedrijf, zien zij minder reden om om zich heen te gaan kijken voor een andere baan. Daarbij wordt de betrokkenheid ook vergroot door investering in scholing.

Geef complimenten

Leiderschapsexpert Henk Jan Kamsteeg geeft advies voor het verkrijgen van uitmuntende medewerkers: “Strooi eens vaker met complimenten”. Positieve aandacht werkt een stuk beter dan enkel de fouten te benoemen van een werknemer. Wanneer een medewerker enkel feedback ontvangt op het moment dat iets beter kan, kan de medewerker niet tot bloei komen stelt Kamsteeg. “Positieve feedback helpt medewerkers daarentegen wél uit te blinken in hun werk. Uit onderzoek naar wat medewerkers motiveert om hun werk goed te doen, blijkt interessant werk op nummer één te staan en erkenning op twee. Salaris staat pas op vijf.” Kamsteeg waarschuwt wel dat dit enkel werkt bij een oprecht compliment. Wanneer er lukraak wordt gestrooid met complimenten heeft het geen zin.

Bron: MissetHoreca, 9 oktober 2017 – MT, 10 oktober 2017.

Academy for Flex

Klanten van Smart Services en hun werknemers kunnen gebruik maken van de online leeromgeving ‘Academy for Flex‘. De Academy for Flex is 24/7 toegankelijk voor alle klanten en hun werknemers binnen het software platform Pay4me. “Academy for Flex biedt learning & education, zoals wij het noemen. Dat houdt in dat je opleidingen kan volgen van gecertificeerde aanbieders, maar ook gratis online trainingen, interessante TED Talks en learning bites kan bekijken. Doel is vooral om ontwikkeling, scholing en initiatief te stimuleren. In eerste instantie van alle flexkrachten die via ons werken, maar intermediairs kunnen natuurlijk ook zelf hun kennis en vaardigheden bijspijkeren,” aldus Rogier van der Voort, bestuurslid Pay for People Group.

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Beste bezoeker,

Al geruime tijd is Smart Services onderdeel van Brisker Group. Brisker Group is de naam van de moedermaatschappij waar de labels Pay for People, Tentoo en Holland Employment Experts onder vallen. Samen zijn wij de grootste juridisch werkgever van flexibele arbeidskrachten in Nederland. Brisker Group kan ieder type ondernemer helpen met elk arbeidsvraagstuk.

Als volgende logische stap in de samenvoeging van deze organisaties zal de bedrijfsnaam Smart Services niet langer zelfstandig gevoerd worden. Onze bedrijfsnaam verandert, maar onze dienstverlening aan u blijft zoals u die van ons gewend bent. Voortaan valt onze dienstverlening onder één van de andere Brisker-labels.

+ Voor intermediairs

Pay for People - de HR-dienstverlener voor intermediairs

Inloggen Pay4meBezoek de website
+ Voor opdrachtgevers en freelancers

Tentoo - de HR-dienstverlener voor opdrachtgevers

Inloggen Pay4meBezoek de website

Per 1 januari 2021 is de website van Smart Services niet meer bereikbaar.