Tip 1: Praat met personeel

De eerste werknemersbehoefte waaraan een werkgever moet voldoen is voldoende loon. De hoogte van het loon moet zo hoog zijn dat de werknemer rond kan komen. Daarna volgen andere factoren volgens Duimel, zoals betrokkenheid van een werkgever bij zijn personeel. Duimel pleit voor een regelmatig gesprek waarin niet alleen de resultaten worden besproken maar ook de persoonlijke ambities.  “Als er een keer iets gebeurt dat niet door de beugel kan of dat beter moet, dan trek je iemand toch wel aan tafel en dan geef je hem of haar direct feedback. Dan ga je niet wachten tot een functioneringsgesprek”, aldus Duimel.

Tip 2: Geef werknemers meer vrijheid

Onderzoeksresultaten van het SCP lieten eerder deze week zien dat werkgevers hun jonge en oudere werknemers de vrijheid geven in hun werktijden. Ook waarderen werknemers zowel de vrijheid om hun eigen werk in te delen als het zelf bepalen wanneer ze wat moeten doen.

Tip 3: ‘Binden, boeien en behouden’

Het proces van personeel behouden begint bij de eerste kennismaking. Volgens Duimel zijn de eerste momenten van een werknemer binnen een bedrijf zeer belangrijk. “Een werknemer goed binnen laten komen is een mooi inwerktraject, alle spullen gereed hebben, een kennismaking. Als dat gebeurt is de basis gelegd waardoor je mensen langer kunnen behouden”, aldus Duimel. Daarbij geldt volgens haar nog steeds het credo ‘binden, boeien, behouden’.

Tip 4: Maak het ‘doel’ inzichtelijk

Een inzichtelijk ‘doel’ maakt werknemers creatiever en meer gefocust op het behalen van het gestelde doel. Als gevolg hiervan groeit het motivatieniveau van medewerkers.

Tip 5: Vraag om input en koppel terug

Veel werkgevers laten hun personeel al meedenken over bijvoorbeeld het nieuwe spotje op televisie. Vervolgens wordt er vanuit het management niks meer gecommuniceerd. Een idee kan niet goed zijn, maar laat dit dan ook weten. Vooral waarom niet. Daarin zit volgens Duimel een leerpuntje. “Als je mensen oproept tot het doen van ideeën en je koppelt niet terug, dan verliezen ze het nemen van initiatief. Dan worden ze plat gezegd lui.” Zegt Duimel.

Tip 6: Blijf je personeel opleiden

Zodra werkgevers een werknemer een opleiding of cursus aanbieden, is dat een blijk van waardering volgens Duimel. Wanneer werkgevers scholing aanbieden is dat voordelig voor hen, zij hebben immers een beter opgeleide werknemer in dienst. De opleiding betaalt zich uit in de tijd dat een werknemer in dienst is, ook al is dat maar 2 à 3 jaar.

Tip 7: Zorg voor een schone werkplek én goede koffie

Een mooi kantoorpand met een smoezelige studentikoze keuken en de koffie smaakt naar slappe thee. Het lijkt niet belangrijk, maar een schone en lichte werkplek heeft invloed op werknemers. “Het klinkt een beetje suf, maar denk dan aan goede koffie, een lichte werkplek en een bepaalde gezelligheid. Zolang het zakelijk blijft”, benadrukt Duimel.

Bron: NU.nl, 25 oktober 2017

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Beste bezoeker,

Al geruime tijd is Smart Services onderdeel van Brisker Group. Brisker Group is de naam van de moedermaatschappij waar de labels Pay for People, Tentoo en Holland Employment Experts onder vallen. Samen zijn wij de grootste juridisch werkgever van flexibele arbeidskrachten in Nederland. Brisker Group kan ieder type ondernemer helpen met elk arbeidsvraagstuk.

Als volgende logische stap in de samenvoeging van deze organisaties zal de bedrijfsnaam Smart Services niet langer zelfstandig gevoerd worden. Onze bedrijfsnaam verandert, maar onze dienstverlening aan u blijft zoals u die van ons gewend bent. Voortaan valt onze dienstverlening onder één van de andere Brisker-labels.

+ Voor intermediairs

Pay for People - de HR-dienstverlener voor intermediairs

Inloggen Pay4meBezoek de website
+ Voor opdrachtgevers en freelancers

Tentoo - de HR-dienstverlener voor opdrachtgevers

Inloggen Pay4meBezoek de website

Per 1 januari 2021 is de website van Smart Services niet meer bereikbaar.