KHN Arbeidsvoorwaardenreglement

Het uitgangspunt voor de horeca cao is het KHN-model arbeidsvoorwaardenreglement. Er zijn gesprekken gevoerd om te zien hoe het huidig arbeidsvoorwaardenreglement in onderhandeling met de vakbonden kan worden omgezet in een nieuwe horeca-cao. Een cao die geldt voor alle horecamedewerkers, werkzaam bij KHN-leden en niet-leden. KHN was aanvankelijk geen voorstander van een cao. De branchevereniging is van mening dat het KHN Arbeidsvoorwaardenreglement een goede basis vormt voor een cao. KHN: “Zonder dat maatwerk zijn de meeste werkgevers en werknemers zonder cao beter af dan met een cao die dat tegenwerkt.”

Belangrijk bij nieuwe horeca cao

KHN is van mening dat de nieuwe cao voor zowel werkgever als werknemer makkelijk moet zijn om toe te passen. KHN benadrukt dat maatwerk een belangrijk uitgangspunt vormt bij de gesprekken. Ook is het van belang dat werkgevers niet meer risico’s nemen dan zij zelf aankunnen. Tijdens gesprekken heeft KHN aangegeven dat een cao dat zou moeten ondersteunen. Vanzelfsprekend met respect, weerbaarheid en vooruitzicht voor medewerkers. FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben aangegeven de onderhandelingen te kunnen starten. De onderhandelingsrondes starten na de zomer als de procedures en data zijn overeengekomen.

Horeca verdient beter

Sinds 1 april 2014 is er geen horeca-cao. Om aandacht te vragen voor de situatie van horecawerknemers is FNV Horeca half mei 2017 de campagne ‘Horeca verdient beter’ gestart. “Het is momenteel een ’wildwest’ situatie in de horeca, er is veel onderlinge concurrentie op het gebied van arbeidsvoorwaarden. Er is de afgelopen jaren nauwelijks geïnvesteerd in scholing en ontwikkeling. Een bindende cao kan daar een eind aan maken”, aldus FNV-bestuurder Marco Bouma. FNV eist een loonstijging van 7,25%, omdat veel medewerkers in de horeca de afgelopen jaren geen loonsverhoging hebben gehad.

Bron: KHN, missethoreca, 27 juli 2017.

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie