Mkb’ers positief over toekomst

In totaal hebben 12.804 Europese mkb’ers deelgenomen aan het onderzoek, waarvan 1.000 in Nederland. Bijna 80% van de Nederlandse ondernemers zijn positief over de groeiverwachtingen van hun bedrijf. Het Europees gemiddelde blijft hangen op 59%.

De vraag waarom ondernemers besluiten een eigen bedrijf te starten stond centraal in dit onderzoek. Een betere balans tussen werk en privé wordt daarbij in Nederland (28%) het vaakst genoemd. Dit geldt voor heel Europa (31%). Diezelfde balans wordt ook het vaakst genoemd als meest positieve aspect van het werken binnen een mkb-onderneming.

Technologie nog beter benutten

Slechts 52% van de Nederlandse mkb’ers gelooft dat technologie helpt om tijd te besparen. Het Europees gemiddelde is maar liefst 78%. Daarnaast vindt in Nederland 28% dat zijn onderneming meer zou moeten uitgeven aan technologie. Ook dit is minder dan in de rest van Europa (37%).

‘We doen allemaal al veel digitaal, maar staan pas aan het begin van de mogelijkheden’, zegt Leendert-Jan Visser, directeur van MKB-Nederland. ‘De volgende digitaliseringsgolf zal ons leven en de manier van zakendoen nog ingrijpender en sneller veranderen. Er zijn tal van mkb-ondernemers die vooroplopen met slim gebruik van software en data, maar het totale mkb zal daarin mee moeten. Individuele ondernemers worden geremd door het ontbreken van een kader en standaarden om bijvoorbeeld onderling digitaal samen te werken, of juist door een veelheid en complexiteit van opties.’

Mkb’er wil bekend staan om service en kwaliteit

Uit het onderzoek blijkt dat 63% van de Nederlandse ondernemers bekend wil staan om goede service. 63% wil vooral dat zijn bedrijf wordt geassocieerd met goede kwaliteit van de producten. Daarmee verschillen Nederlandse ondernemers niet veel van hun Europese collega’s, waar kwaliteitsproducten door 42% wordt genoemd en goede service door 64%.

Nederland voorloper? Er is nog veel werk aan de winkel

Myriam Nijhout-Van Gemert, directeur MKB bij Microsoft Nederland: ‘Over het algemeen wordt aangenomen dat Nederland vooroploopt als het gaat om het gebruik van technologie. Dit onderzoek laat echter zien dat er nog veel werk aan de winkel is. Mkb’ers zeggen veel waarde te hechten aan een balans tussen werk en privé, en juist technologie kan daaraan bijdragen. Door ze meer vrijheid te geven om zelf hun tijd in te delen, en te werken waar en wanneer hen dat het beste uitkomt bijvoorbeeld. Horlogemaker en onze klant TW Steel wist dankzij de inzet van technologie bijvoorbeeld van een lokale ambachtelijke speler door te groeien tot een internationale organisatie. Wij blijven de komende jaren in samenwerking met MKB Nederland en NLGroeit meebouwen en meedenken om op die manier het mkb – de échte motor van de Nederlandse economie – te ondersteunen in zijn digitale transformatie.’

Bron: MKB, 17 juli 2017.

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie