Mismatch is het probleem

Uit het nieuwe ABN AMRO rapport blijkt dat het personeelstekort een prangend probleem is in bijna alle sectoren. Zo staan horecaondernemers niet alleen in hun wervingsprobleem, ook uitzendbureaus vinden het lastig om de juiste mensen te vinden. Dit probleem valt volgens de bank te verklaren door een scheve relatie tussen vraag en aanbod. “Want ondanks de vraag naar personeel, heeft nog altijd 4,4 procent van de beroepsbevolking geen baan. Hun opleiding en ervaring sluit niet aan op de vraag uit de markt.” Aldus ABN AMRO.

Werven in het buitenland

Volgens de bank doen bedrijven er juist goed aan om personeel in het buitenland te werven. Eerder riep CNV-voorzitter op juist een rem op arbeidsmigratie te zetten en de werklozen in Nederland voorrang te geven. De Nederlandse horecaondernemer die koks uit Spanje haalde voor zijn restaurant is hiervan een duidelijk voorbeeld. Horecaondernemers zitten verlegen om geschoold personeel en bieden buitenproportionele arbeidsvoorwaarden aan. Een woonruimte of sportschoolabonnement zijn bijvoorbeeld vaker regel dan uitzondering.

Scooter en woning als extraatje

Zo kocht de hoteleigenaar van Hotel Casa een huis voor zijn stagiaires en nieuwe medewerkers. “Ik heb 140 mensen in dienst, en moet alles aangrijpen om personeel te vinden”, zegt Hans Vugts, eigenaar van Hotel Casa. Ook chefkok Ron Blaauw biedt woonruimte én scooter aan: “We moeten af van het imago dat je in de horeca heel hard moet werken en weinig verdient.”

Bron: Entree Magazine,  23 januari 2018 – Misset Horeca, 24 januari.

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie